PIPOC 2007  
       
  LANGKAWI INTERNATIONAL DIALOGUE  
       
  IKIM :THE ROLE OF ISLAMIC  
       
  KL OIC HEALTH  
       
  PERAK ROYAL EVENT  
       
  DEVELOPING 8 (D8) MINISTERS MEETING ON FOOD SECURITY  

 
 
 

Oktober 28, 2020 -Rabu

 
  HANGZHOU CHINA: TEMPAT IMPIAN KARTUN & ANIMASI SENTIASA MEMBUAHKAN HASIL

Thursday 08/10/2020

AsiaNet 85993

Table
 
Di Hangzhou, animasi menjadikan hidup lebih berwarna


HANGZHOU, China, 8 Okt, 2020 /Xinhua-AsiaNet/--

Festival Kartun & Animasi Antarabangsa China ke-16 (CICAF) diadakan di Hangzhou, ibu kota Wilayah Zhejiang di tenggara China dari 29 September hingga 4 Oktober. Sebanyak 2,680 perusahaan dan institusi China dan asing dari 65 negara dan wilayah di seluruh dunia mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti dalam talian dan luar talian festival animasi itu, dengan 10.12 juta orang menyertai festival ini dalam talian. Hampir 1,000 karya animasi asli berusaha memenangi pertandingan Anugerah "Golden Monkey King". Pada masa yang sama, pertandingan itu telah memperkenalkan sesi membuat pertandingan modal usaha untuk mempromosikan pertukaran dan kerjasama antara animasi, kartun, permainan, penerbitan dan produk turunan, sehingga dapat menciptakan ekosistem industri melalui pertandingan, menurut Pejabat Jawatankuasa Eksekutif Animasi, China International Cartoon.
 
Daripada kurang dari 10 perusahaan animasi pada tahun 2004 hingga lebih dari 300 pada tahun 2019, komuniti kartun dan animasi Hangzhou telah berkembang pesat dalam jangka pendek lebih dari 10 tahun. Sementara itu, industri animasi Hangzhou telah membentuk rantaian industri lengkap, mulai dari produksi kandungan asli hingga produksi animasi dan pengembangan turunan. Ramai orang muda telah melihat impian animasi mereka menjadi kenyataan di sini. Hangzhou sudah pasti menjadi tanah yang ideal untuk merealisasikan impian untuk industri animasi China.
 
Mulakan karier animasi di Hangzhou
 
Lei Tao adalah salah satu contoh terbaik untuk melihat impian animasi seseorang menjadi kenyataan di Hangzhou. Pada tahun 2010, Lei, yang belajar animasi di kolej, mengasaskan Thunder Animation di pusat animasi.
 
Untuk menghasilkan karya animasi Cina asli yang paling sempurna dan sesuai untuk kanak-kanak prasekolah, Lei dan pasukannya menjemput animator Pixar Anthony Wang, yang telah mengambil bahagian dalam Toy Story and Finding Nemo, dan pakar-pakar industri antarabangsa seperti penulis skrip BBC Andrew Emerson dan Rachel Murrell untuk penciptaan kumpulan di China atau panduan dalam talian jarak jauh. Dia juga berunding dengan seorang profesor kolorimetri di University California, Santa Barbara, dan merancang satu set kombinasi nilai warna untuk siri kartun mereka Rainbow Chicks yang paling tidak berbahaya bagi mata anak-anak.
 
"Pengejaran terperinci dan kawalan ketat adalah ciri setiap pemburu impian di sektor animasi Hangzhou," kata Lei. "Saya rasa ini harus menjadi satu ciri industri animasi yang boleh dibanggakan di Hangzhou."
 
Shen Hao, pengasas Fanfan Inc, merupakan seorang lagi anak muda yang mewujudkan karier animasinya di Hangzhou. "Ekologi industri animasi Hangzhou tahan dan bertahan lama. Di sinilah saya memulakan perniagaan."
 
Menurutnya, industri animasi China telah memasuki satu tempoh perkembangan pesat, tetapi kandungan aslinya tidak cukup menarik dari segi cerita dan reka bentuk manusia.
 
Fanpan Inc, selain secara aktif menyertai dan menganjurkan pertandingan "Piala Nova" yang dianjurkan oleh CICAF selama lebih dari sepuluh tahun untuk menemui dan mengembangkan bakat penciptaan kartun tempatan di China, juga memperkenalkan mekanisme penyuntingan dan penyatuan penciptaan dalam industri animasi Jepun, yang menentukan fokus kandungan karya melalui maklum balas oleh pasaran pembaca, kata  Shen.
 
Nikmati animasi gaya Cina di Hangzhou
 
Mulai tahun 2014, Hangzhou telah melancarkan dasar yang relevan untuk mendorong integrasi lintas industri dan mewujudkan bentuk ekonomi yang merangkumi keseluruhan rantaian industri. Cosplay adalah bahagian penting dari derivatif dalam industri animasi. Setiap tahun, CICAF akan mengadakan pertandingan upacara super China Cosplay, pesta besar untuk peminat animasi dan pemain cosplay di dalam dan luar negara untuk menunjukkan keperibadian mereka dan menikmati karnival animasi.
 
Pemain-pemain cosplay senior "Chicago Typewriter" dan "The Greater China" menghadiri acara itu sekali lagi di Hangzhou tahun ini. Mereka menyatakan bahawa di China, tidak ada kota yang dapat menciptakan suasana budaya animasi yang kuat daripada Hangzhou, dan penduduk setempat memiliki toleransi yang tinggi terhadap budaya dimensi.
 
Setiap tahun semasa festival, lapangan terbang Hangzhou, stesen keretapi berkelajuan tinggi, stesen kereta bawah tanah dan kedua-dua jalan raya menunjukkan tanda-tanda acara itu, mewujudkan suasana festival animasi yang luar biasa. Adalah adil untuk mengatakan bahawa semangat animasi Hangzhou mengalir dalam darah kota.
 
"Di Hangzhou, seorang Coser dapat mengesahkan semua idea seseorang yang tidak terkawal untuk mendorong seseorang untuk berani berfikir, melakukan dan merealisasikan," menurut mereka.
 
Dakap masa depan sektor animasi di Hangzhou
 
Pengamal animasi di Hangzhou yakin bahawa animasi China akan membawa era yang lebih baik. Bagaimana mencari titik inovasi dan idea kreatif animasi China? Su Huan, Ketua Pegawai Eksekutif Hangzhou InNow, percaya bahawa industri animasi itu sendiri adalah mengenai perpaduan antara industri dan pluralisme, terutamanya penerokaan dan pembentukan budaya tradisional Cina.
 
"Tahun depan, kami akan melancarkan Aplikasi berdasarkan teknologi kecerdasan buatan untuk memecahkan halangan teknikal pengeluaran animasi dan membiarkan lebih banyak orang merasakan pesona animasi dengan mudah melalui aplikasi ini," kata Su.
 
Teng Kuixing dan Liu Qin adalah pengarah dan pelakon terkenal di China. Mereka bersama-sama berperanan sebagai hakim pertandingan alih suara festival animasi, yang juga merupakan satu-satunya pertandingan alih suara animasi peringkat kebangsaan.
 
Kedua-dua Teng dan Liu menyebut bahawa kekurangan bakat berkualiti tinggi ketika ini adalah cabaran biasa yang dihadapi seluruh pasaran Permainan Komik Animasi China. Namun, menurut pandangan mereka, Hangzhou telah melatih dan membawa bakat muda untuk berbagai subsektor industri animasi melalui pelbagai cara. Sebagai contoh, pertandingan alih suara tahun ini menggunakan sumber platform festival animasi untuk menyediakan peluang kerjasama menang-menang untuk perusahaan dan pemenang-pemenang.
 
Banyak animator Hangzhou berusaha menghasilkan karya animasi Cina asli kelas pertama, yang merupakan sumber kekuatan dan kepercayaan tegas terhadap penciptaan animasi mereka. Oleh itu, Hangzhou layak mendapat nama "Ibu Kota Kartun dan Animasi China".
 
Sumber: Pejabat Jawatankuasa Eksekutif China International Cartoon & Animation

Pautan Lampiran Imej:
 
   Pautan: http://asianetnews.net/view-attachment?attach-id=373635
 
   Kapsyen: Di Hangzhou, animasi menjadikan hidup lebih berwarna.

--BERNAMA
 

 
 
 

Copyright @ 2020 MREM . All rights reserved.